Her er de danske stjerner, som "de gamle over 30" ikke kender

16x9
Rasmus Brohave, Alexander Husum og Julia Sofia er tre af de to største danske youtubere. Foto: Per Arnesen, Mads Joakim Rimer Rasmussen / Scanpix, Privatfoto

Alexander Husum, Morten Münster og Armin Merusic tjener sikkert mere end dig. Nederst kan du se listen over 10 af de største danske youtubere.

Sammenlagt har de over to millioner dedikerede følgere. Bare her i Danmark. Men spørger man folk over bare 30, hvem Naja Münster, Armin Merusic eller Alexander Husum er, så vil mange nok trække på skuldrene.

De tre er store navne på videotjenesten Youtube. Personer, der hver især bliver fulgt af flere hundrede tusinde danskere og producerer alt fra makeup-instruktionsvideoer til videodagbøger eller lange klip, hvor man som bruger kan følge med i, at de spiller et computerspil og kommenterer undervejs.

Videoer, der er så populære, at de nemt giver dyrt produceret tv-indhold baghjul. For eksempel har Alexander Husum mere end én millioner visninger på flere af sine videoer. Samme antal, som DR kan få til at se finalen på 'Den store bagedyst', der bliver sendt ud til hele Danmark i bedste sendetid. Nyhederne på TV 2 bliver i gennemsnit set af cirka en halv million danskere.

Lever i en boble

Men selvom det bliver mere og mere populært at producere videoer til Youtube, Instagram og Facebook, så er der, ifølge den professionelle blogger og stifter af kursusvirksomheden Bigum&Co Thomas Bigum, store segmenter af danskere, der ikke har hørt om youtuberne.

- Internettet har en tendens til at skabe bobler. Så teenagere bevæger sig rundt i en boble med én type indhold, og voksne bevæger sig i en anden boble. De to bobler overlapper primært, hvis man som forældre til en 13-årig bruger den samme tablet eller computer, forklarer Thomas Bigum.

Den 22. september løber awardshowet for videoskabere, 'Guldtuben', af stablen - og du kan se med på TV 2 ZULU.

Nedenfor kan du se en af Alexander Husums mest populære videoer. Den har fået næsten en million visninger:

De tjener nok mere end de fleste

Videoskabere på Youtube og andre medier er i mange tilfælde professionelle. De kan leve af at lave videoer om deres skoledag, kærestesorger, nyeste indkøb eller en sjov opskrift.

Hvad de præcis kan hive hjem af indtjening, er dog individuelt - og faktisk hemmeligt.

Google, der står bag reklamerne, der bliver lagt ovenpå videoerne på Youtube, får folk til at skrive under på, at de ikke fortæller andre, hvad de tjener på deres videoer.

- De forskellige videoskabere får forskellige beløb, alt efter hvem reklamerne på deres videoer henvender sig til. Det er ret kompliceret, men hvis en voksen klikker på en forsikringsreklame, får man flere penge, end hvis et barn klikker på en reklame for et spil, siger Thomas Bigum.

Han er dog ikke bleg for at sige, at der er mange af de store danske Youtube-stjerner, som sagtens kan leve af det - og også leve godt.

Som tommelfingerregel kan en video give mellem 100 og 2000 kroner i reklameindtægter, men hvad youtuberne rigtig tjener penge på, er de samarbejder og sponsorater, de kan indgå med firmaer.

- Sponsorater, hvor man nævner et firma eller anmelder et produkt, kan give fra et par tusinde kroner og helt op til sekscifrede beløber, siger Thomas Bigum.

Hvis man som youtuber laver tre til fire videoer om ugen - hvilket ikke er unormalt - og har sponsorater på et par af dem, kan man altså godt komme op og tjene en del mere end den gennemsnitlige danske indtægt, som i 2016 lå på cirka 26.000 før skat.

Allerede tilbage i 2015 fortalte youtuber Julia Sofia, at hun tjente cirka 35.000 kroner om måneden før skat. Dengang havde hun 60.000 følgere sat op mod de cirka 200.000, hun har i dag.

Nedenfor kan du se en af Kristine Sloths mest populære videoer. Den er set lige over en halv million gange:

Humlebien, der ikke burde kunne flyve

At youtubere har så stor succes og målgruppe, overrasker ikke Thomas Bigum, for man har i mange år kunnet se samme tendens i USA. Til gengæld kan det være svært at forstå, hvordan fænomenet kan hamle op med selv de mest populære tv-programmer.

Thomas Bigum forklarer, at hjemmelavet videoindhold egentlig er "humlebien, som ikke burde kunne flyve".

- Normalt vil folk helst se på indhold, som på den ene eller anden måde handler om dem selv, men af en eller anden grund fungerer det for de store youtubere at lave indhold, som kun handler om dem personligt i stedet for modtageren, siger han.

Hvilke danske youtubere og andre videoskabere det fungerer bedst for, bliver afgjort den 22. september til 'Guldtuben'.

Nedenfor kan du få et overblik over 10 af de mest succesfulde dansktalende videoskabere på Youtube:

Her er 10 af de største danske videoskabere

Alexander Husum – 329.545 abonnenter

Foto: Youtube
  • Alexander Husum er 21 år og fra Randers.
  • Sidste år vandt han prisen som 'Årets bedste på Youtube' ved 'Guldtuben'.
  • Han beskriver sine videoer som et godt grin, man vender tilbage til. Han producerer hovedsageligt de såkaldte 'pranks', hvor han gør grin med sig selv eller venner, eller tager imod udfordringer.

Morten Münster – 294.789 abonnenter

Foto: Youtube
  • Morten Münster har haft sin Youtube-kanal siden 2012.
  • Hans lillesøster Naja Münster er også stor på videodelingstjenesten.
  • Udover Youtube producerer han indhold til Instagram, Musically, Facebook, og han har skrevet en bog.
  • Han laver primært videoer med udfordringer, samarbejder med sin søster og parodier.

Armin Merusic - 255.742 abonnenter

Foto: Youtube
  • Armin Merusic er 19 år gammel og oprindeligt fra Kolding.
  • Han er både videoskaber, musiker og har designet tøj.
  • Han lagde ud med at producere kortfilm, sketches og musikvideoer.
  • I dag laver han videodagbøger og udfordringer og lægger videoer ud, hvor han spiller computer.

Rasmus Brohave – 251.508 abonnenter

Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen / Scanpix Denmark
  • Rasmus Brohave har produceret videoindhold, siden han var 14 år gammel. Han er i dag 20 år gammel.
  • Han er oprindeligt fra Svendborg.
  • Han løb med prisen som 'Årets youtuber' ved 'Guldtuben' 2016.
  • Rasmus Brohave laver i høj grad videodagbøger og rejsevideoer.

Eiqu Miller - 230.187 abonnenter

Foto: Youtube
  • Han hedder Anders Møller, men er bedre kendt som Eiqu Miller på de sociale medier.
  • Oprindeligt fra Kølvrå i Midtjylland.
  • Hans indhold på Youtube indeholder spørgerunder, hjemmelavet musik, videodagbøger og sjove udfordringer.

Kristine Sloth - 213.030 abonnenter

Foto: Per Arnesen / TV 2
  • Kristine Sloth er 18 år gammel og fra Aalborg.
  • På hendes kanal laver hun "alt lige fra beauty-videoer til entertainment (underholdning, red.) på højt plan".
  • Hun spiller især på at være sig selv uden filter.

Julia Sofia – 196.088 abonnenter

Foto: Julia Sofias Instagram.
  • Julia Sofia Aastrup er 20 år gammel og fra Karlslunde.
  • Efter folkeskolen startede hun på Ørestad Gymnasium, men droppede ud efter 1.g og valgte at satse på karrieren som videoskaber.
  • Udover at producere indhold til Youtube har hun også over 280.000 følgere på Instagram.
  • Hun har deltaget i 'Vild med dans' på TV 2 i 2017.

Naja Münster - 181.676 abonnenter

Foto: Youtube
  • Naja Münster er otte år gammel og lillesøster til Morten Münster.
  • De to laver både videoer sammen, men hovedsageligt hver for sig.
  • Til dagligt går Naja i 1. klasse på Lagoniskolen i Vojens.
  • Hun laver videoer med svar på fanspørgsmål, sjove udfordringer og diverse guides. Derudover laver hun små videodagbøger.

Albert Dyrlund – 170.829 abonnenter

Foto: Youtube
  • Albert Dyrlund er 19 år gammel og fra Helsingør.
  • Han laver primært udfordringer, drillerier, videodagbøger og musik på sin kanal.
  • Albert Dyrlund startede i 7. klasse med at lave underholdning på de sociale medier. Han vandt blandt andet en konkurrence i Ramasjang med sin egen musikvideo. Han har derudover deltaget i 'X Factor' i 2014.
  • Albert Dyrlund droppede gymnasiet for at blive professionel fuldtids-youtuber og lever i dag af sin musik og sine videoer.

LouLiving - 158.486 abonnenter

Foto: Youtube
  • Hjernen bag LouLiving er 19-årige Louise Bjerre.
  • Hun lever i dag af sin kanal på Youtube og sin Instagram-konto.
  • Hun laver videodagbøger med fokus på sjove spørgsmål, hverdagsudfordringer og gæster.